Kontynuuj Ta strona używa plików cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie plików cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
Kontynuowanie przeglądania serwisu bez zmiany ustawień traktujemy jako zgodę na użycie plików cookies. Więcej w "Polityce Cookies".
Czwartek, 25 kwietnia 2024, Imieniny: Jarosława, Marka, Wiki PL EN

ZAKUP TABORU NISKOEMISYJNEGO

ZAKUP TABORU NISKOEMISYJNEGO

 

Dzięki dużym środkom pozyskanym z budżetu Unii Europejskiej  nasza gmina mogła sobie pozwolić na spektakularny skok jakościowy  w zakresie  wyposażenia transportu publicznego.  Najbardziej widocznym przejawem tych działań dla bezpośrednich beneficjentów, którymi są pasażerowie była wymiana taboru autobusowego.  Nieomal jednym pociągnięciem zdecydowana większość zasłużonych dla naszej komunikacji Mercedesów i MAN-ów została zastąpiona  autobusami marki Solaris. W okresie od lipca do października 2020 roku odebraliśmy 8 pojazdów w wersji  Urbino 12 Maxi  (dziewiąty dotarł w 2021r.).   Koszt każdego  to 1.170.714 zł.  

Zakupione autobusy są wyposażone w czterosuwowy silnik Diesla o mocy 204 kw, spełniajacy normę czystości spalin Euro VI – Cummins. Skrzynia biegów z przekładnią automatyczną 4 biegową. Komora silnika jest wyposażona w automatyczny system detekcji i gaszenia pożarów.  Instalacja hamulcowa – dwuobwodowa, pneumatyczna z systemem ABS/ASR (EBS). Konstrukcja nadwozia jest wykonana  jest w sposób pozwalający na osiągnięcie trwałości bez naprawy głównej przez minimum 10 lat.

W kabinie pasażerskiej zamontowano 36 miejsc siedzących, w tym 19 dostępnych z poziomu niskiej podłogi.  Łącznie z miejscami stojącymi pojazd może zabrać 90 pasażerów.  Autobus wyposażony jest  w dwoje dwuskrzydłowych drzwi wejściowych, w których zainstalowano bramki do  liczenia pasażerów. Dane będą gromadzone w odniesieniu zarówno liczby wejść, jak i wyjść, dla każdego przystanku i dowolnego odcinka trasy. Co ciekawe czujniki rozróżniają również osoby dorosłe i dzieci (npdst wzrostu).  Latem komfort podróży podniesie klimatyzacja, a zimą ogrzewanie zapewniające utrzymanie temperatury +10 st. C przy temperaturze na zewnątrz -10 st. C .  Kabina kierowcy typu pół-zamkniętego wyposażona w otwory umożliwiające kontakt z kierowcą, w tym zakup biletów.  Nagłośnienie kabiny pasażerskiej umożliwia odsłuch komunikatów automatycznych odnośnie kolejnych przystanków, informacji kierowanych ze strony kierowcy a także odtwarzanie dowolnych plików dźwiękowych. W ramach informacji pasażerskiej podróżni  korzystają z informacji na wyświetlaczach  zewnętrznych i wewnętrznych, na których odczytać można oprócz numeru linii i kierunku jazdy, m.in.  także czas odjazdu z końcówki, informację odnośnie aktualnego przystanku, bądź też sytuacji awaryjnej. System informacji pasażerskiej autobusu jest połączony z systemem PEKA działającym w ramach porozumienia międzygminnego. Na wyposażeniu są również kasowniki do biletów elektronicznych i papierowych, a także kasa fiskalna umożliwiająca zakup biletów u kierowcy (sprzedaż chwilowo zawieszona z powodu pandemii).  W kabinie zamontowano również gniazda do doładowania urządzeń mobilnych, przyciski stop, itp. Zabezpieczono miejsca dla osób niepełnosprawnych i wózków dziecięcych – jest także wysuwana platforma ułatwiająca wjazd na pokład autobusu. Do poprawy bezpieczeństwa podróżnych bez wątpienia przyczyni się system monitoringu obejmujący zarówno wnętrze autobusu, jak również teren przed i za pojazdem.

 

Koszt zakupu 8 autobusów : 10.513.056,00 zł

Dotacja z UE : 6.821.585,31 zł

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Powyższa inwestycja stanowi jedno z pięciu zadań realizowanych w ramach  projektu  pt.   Budowa zintegrowanego węzła przesiadkowego wraz z infrastrukturą towarzyszącą oraz inwestycje w zakresie publicznego transportu zbiorowego na terenie gminy Kleszczewo. 

Całość skałada się z nastepujacych przedsięwzięć:

1. Zakup taboru niskoemisyjnego
2. Modernizacja i rozbudowa zaplecza technicznego do obsługi i konserwacji taboru komunikacji
3. Przebudowa ul. Sportowej w Kleszczewie
4. Budowa zintegrowanego węzła przesiadkowego wraz z zatoką autobusową, wiatami, parkingami i infrastrukturą towarzyszącą w Tulcach
5. Budowa zintegrowanego węzła przesiadkowego wraz z budynkiem poczekalni, zadaszeniem peronu, parkingiem i infrastrukturą towarzyszącą w Kleszczewie


Projekt dofinansowany w ramach WRPO 2014-2020
Oś priorytetowa 3: Energia

Działanie 3.3. Wspieranie strategii niskoemisyjnych w tym mobilność miejska

Poddziałanie 3.3.3. Wspieranie strategii niskoemisyjnych w tym mobilność miejska w ramach ZIT dla MOF Poznania


Całkowita wartość projektu: 32 139 095,72
Kwota kosztów kwalifikowalnych: 23 710 588,42
Kwota dofinansowania: 20 154 000,15

Pozostałe inwestycje w 2020 roku

Fundusze UE
UW Poznań
Powiat Poznań
Obywatel
UMWW Poznań