Kontynuuj Ta strona używa plików cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie plików cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
Kontynuowanie przeglądania serwisu bez zmiany ustawień traktujemy jako zgodę na użycie plików cookies. Więcej w "Polityce Cookies".
Środa, 05 października 2022, Imieniny: Flawii, Justyna, Rajmunda PL EN

SYTUACJA NA DROGACH

 

Dobra wiadomość dotycząca dróg na terenie gminy.

Otrzymaliśmy dotację na budowę kolejnych odcinków dróg. 17 lutego ogłoszone zostały wyniki naboru wniosków w ramach Rządowego Programu Rozwoju Dróg na rok 2022. Na liście znalazł się projekt pn. „Budowa drogi wraz z chodnikami oraz zjazdami ul. Brzozowa i Lawendowa w miejscowości Gowarzewo gmina Kleszczewo”. Zakres inwestycji to końcówka ul. Brzozowej (odcinek „ślepej uliczki”) oraz ulica Lawendowa od ul. Brzozowej do skrzyżowania z ul. Waniliową – łącznie 328m. Przewidywany koszt to 954.306,63zł. Wysokość dofinansowania wynosi 477.153,32zł, a więc 50% wartości zadania.

Niestety dla Gminy koszt inwestycji jest znacznie wyższy niż przewidziany udział własny ponieważ zgodnie z przyjętą zasadą inwestowania budując drogę budujemy pełną infrastrukturę, w tym także kanalizację sanitarną, na którą dofinansowania brak.

Na terenie naszej gminy budowa dróg trwa w ostatnich latach praktycznie bez przerwy, nawet tej wynikającej z specyfiki pór roku, co widać na załączonych zdjęciach z prowadzonej aktualnie budowy ul. Lawendowej i Szałwiowej w Gowarzewie.

Po dużych inwestycjach w Tulcach, przyszedł czas na Gowarzewo, gdzie powoli dobiega końca budowa ulic na osiedlu skupionym wokół ul. Waniliowej.

Należy podkreślić, że takie tempo budowy dróg jest możliwe tylko dzięki bezprecedensowemu w ostatnich latach wsparciu z programów rządowych. Jak wspomniano wyżej wraz z budową ulic powstaje sieć kanalizacyjna, która już obejmuje znaczną część Gowarzewa. Po wybudowaniu nowej oczyszczalni ścieków w Nagradowicach nie musimy się martwić o miejsce odprowadzenia ścieków, a koncentrujemy się na budowie kanalizacji sanitarnej. i w tym przypadku tempo inwestycji jest imponujące.

W miarę pozyskiwanych dofinansowań powstają kolejne nitki kanalizacji sanitarnej obecnie aż trzy inwestycje są prowadzone w Komornikach – dwie z udziałem środków z Rządowego Funduszu Inwestycji Lokalnych oraz jedna realizowana w ramach partycypacji w infrastrukturze gminnej, którą uzyskaliśmy od firmy Hoppecke Baterie Polska. Już wkrótce inwestycja kanalizacyjna od strony oczyszczalni wejdzie na teren Gowarzewa.

Jeżeli chodzi o sytuację na drogach problemem obecnie jest utrzymanie standardu dróg gruntowych. Niekorzystny przebieg pogody – na przemian mrozy i odwilże, a następnie intensywne opady deszczu spowodowały, że na powierzchni dróg gruntowych o nawierzchni utwardzonej powstają tzw. kratery.

Sytuacja jest jeszcze bardziej trudna w miejscu gdzie objawiają się skutki zniszczenia systemu drenarskiego (objawy niekoniecznie występują w miejscu uszkodzenia dren) – tutaj degradacja nawierzchni następuje dużo szybciej, a na powierzchni po deszczach pojawiają się rozlewiska, które utrzymują się tak długo aż nasiąknięty wodą grunt jest w stanie przepuścić nadmiar wody. Tę sytuację często pogarsza fakt spuszczania wody deszczowej z posesji na ulicę – zarówno z rynien spustowych, jak i z utwardzenia nadmiernych powierzchni działki. w tym przypadku objawy pojawiają się na najniżej położonym odcinku ulicy – także niekoniecznie w sąsiedztwie sprawców tej sytuacji.

W tym okresie sporo osób oczekuje rozwiązania problemu, zarzucając niekiedy zarządcy drogi brak rozeznania sytuacji i brak woli rozwiązania problemu. Tymczasem należy mieć świadomość, że naprawa dziur na drogach gruntowych wymaga dużej rozwagi i nie może być prowadzona w nieodpowiednich warunkach. Wzruszenie utwardzonej, aczkolwiek pokrytej kraterami nawierzchni spowoduje, że droga stanie się faktycznie nieprzejezdną, nawet dla ciągników rolniczych. Zasypywanie dziur tłuczniem drogowym, które jest wykonywane jedynie z konieczności w najbardziej newralgicznych miejscach, także nie przynosi trwałego rezultatu, a niektóre osoby nazywają te czynności wręcz marnotrawieniem środków publicznych zarzucając brak profesjonalizmu. Niestety, nic więcej w takich warunkach nie można zrobić.

Jeżeli chodzi o zastoiska wody, które pojawiają się zwłaszcza po ulewnych deszczach zarówno na drogach gruntowych jak i na drogach asfaltowych, to należy mieć świadomość, że w przeciwieństwie do ulicy o nawierzchni betonowej czy asfaltowej, która jest przeważnie wyposażona w kanalizację deszczową, w drodze gruntowej woda jest odprowadzana jedynie poprzez spływ powierzchniowy lub wsiąkanie w podłoże.  Jedynym sposobem rozwiązania tego problemu jest ułożenie kanalizacji deszczowej i budowa nawierzchni asfaltowej, bądź betonowej – ale tego żadna gmina nie jest w stanie realizować na bieżąco, ponieważ dochody, którymi dysponują samorządy są dalekie od potrzeb wynikających z kosztów usług świadczonych na rzecz mieszkańców.

Należy mieć świadomość, że płacone przez nas podatki, w przytłaczającej większości pokrywają zaledwie wydatki bieżące gminy, natomiast inwestycje powstają w wyniku zabiegów o środki zewnętrzne, których pozyskanie tylko w części zależy od inwencji samorządowców, a w części od obiektywnych kryteriów, na które nie mają wpływu.

Przypomnę tylko, informację z poprzedniego numeru gazetki „Samorząd” – nasza gmina wśród gmin wiejskich w Polsce jest na 23 miejscu pod względem udziału środków europejskich w wydatkach ogółem, a do tego dochodzą wysokie kwoty pozyskiwane z budżetu krajowego, gdzie mamy na koncie spore sukcesy. Oceniając warunki życia w naszej gminie warto też mieć na uwadze wynik innego zestawienia, pt „Gmina dobra do życia”, w którym gmina Kleszczewo znajduje się na 30 miejscu wśród wszystkich 2477 miast i gmin w Polsce.

Nie oznacza to, że jesteśmy zadowoleni z tego co osiągnęliśmy, jest bardzo dużo do zrobienia, ale musimy zdawać sobie sprawę z realiów, w których funkcjonujemy – w budżecie domowym też nie jesteśmy w stanie sobie na wszystko pozwolić.

Wracając do sytuacji na drogach gruntowych – sprzęt jest gotowy do pracy i zostanie wysłany na drogi, jak tylko zaistnieją odpowiednie warunki. a o tym jak agresywnie oddziałują na drogi warunki zimowe niech świadczy zdjęcie wykonane na drodze wojewódzkiej o nawierzchni asfaltowej (obok droga gruntowa).

 

gazeta
pit
ESA czyste powietrze Aglomeracja Poznań Schronisko Skałowo ZTM Poznań lgd trakt piastow Dofinansowanie ze środków Budźetu Państwa
Fundusze UE
Obywatel
UMWW Poznań
UW Poznań
Powiat Poznań