Kontynuuj Ta strona używa plików cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie plików cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
Kontynuowanie przeglądania serwisu bez zmiany ustawień traktujemy jako zgodę na użycie plików cookies. Więcej w "Polityce Cookies".
Czwartek, 30 listopada 2023, Imieniny: Andrzeja, Maury, Ondraszka PL EN

SYTUACJA NA DROGACH

 

Dobra wiadomość dotycząca dróg na terenie gminy.

Otrzymaliśmy dotację na budowę kolejnych odcinków dróg. 17 lutego ogłoszone zostały wyniki naboru wniosków w ramach Rządowego Programu Rozwoju Dróg na rok 2022. Na liście znalazł się projekt pn. „Budowa drogi wraz z chodnikami oraz zjazdami ul. Brzozowa i Lawendowa w miejscowości Gowarzewo gmina Kleszczewo”. Zakres inwestycji to końcówka ul. Brzozowej (odcinek „ślepej uliczki”) oraz ulica Lawendowa od ul. Brzozowej do skrzyżowania z ul. Waniliową – łącznie 328m. Przewidywany koszt to 954.306,63zł. Wysokość dofinansowania wynosi 477.153,32zł, a więc 50% wartości zadania.

Niestety dla Gminy koszt inwestycji jest znacznie wyższy niż przewidziany udział własny ponieważ zgodnie z przyjętą zasadą inwestowania budując drogę budujemy pełną infrastrukturę, w tym także kanalizację sanitarną, na którą dofinansowania brak.

Na terenie naszej gminy budowa dróg trwa w ostatnich latach praktycznie bez przerwy, nawet tej wynikającej z specyfiki pór roku, co widać na załączonych zdjęciach z prowadzonej aktualnie budowy ul. Lawendowej i Szałwiowej w Gowarzewie.

Po dużych inwestycjach w Tulcach, przyszedł czas na Gowarzewo, gdzie powoli dobiega końca budowa ulic na osiedlu skupionym wokół ul. Waniliowej.

Należy podkreślić, że takie tempo budowy dróg jest możliwe tylko dzięki bezprecedensowemu w ostatnich latach wsparciu z programów rządowych. Jak wspomniano wyżej wraz z budową ulic powstaje sieć kanalizacyjna, która już obejmuje znaczną część Gowarzewa. Po wybudowaniu nowej oczyszczalni ścieków w Nagradowicach nie musimy się martwić o miejsce odprowadzenia ścieków, a koncentrujemy się na budowie kanalizacji sanitarnej. i w tym przypadku tempo inwestycji jest imponujące.

W miarę pozyskiwanych dofinansowań powstają kolejne nitki kanalizacji sanitarnej obecnie aż trzy inwestycje są prowadzone w Komornikach – dwie z udziałem środków z Rządowego Funduszu Inwestycji Lokalnych oraz jedna realizowana w ramach partycypacji w infrastrukturze gminnej, którą uzyskaliśmy od firmy Hoppecke Baterie Polska. Już wkrótce inwestycja kanalizacyjna od strony oczyszczalni wejdzie na teren Gowarzewa.

Jeżeli chodzi o sytuację na drogach problemem obecnie jest utrzymanie standardu dróg gruntowych. Niekorzystny przebieg pogody – na przemian mrozy i odwilże, a następnie intensywne opady deszczu spowodowały, że na powierzchni dróg gruntowych o nawierzchni utwardzonej powstają tzw. kratery.

Sytuacja jest jeszcze bardziej trudna w miejscu gdzie objawiają się skutki zniszczenia systemu drenarskiego (objawy niekoniecznie występują w miejscu uszkodzenia dren) – tutaj degradacja nawierzchni następuje dużo szybciej, a na powierzchni po deszczach pojawiają się rozlewiska, które utrzymują się tak długo aż nasiąknięty wodą grunt jest w stanie przepuścić nadmiar wody. Tę sytuację często pogarsza fakt spuszczania wody deszczowej z posesji na ulicę – zarówno z rynien spustowych, jak i z utwardzenia nadmiernych powierzchni działki. w tym przypadku objawy pojawiają się na najniżej położonym odcinku ulicy – także niekoniecznie w sąsiedztwie sprawców tej sytuacji.

W tym okresie sporo osób oczekuje rozwiązania problemu, zarzucając niekiedy zarządcy drogi brak rozeznania sytuacji i brak woli rozwiązania problemu. Tymczasem należy mieć świadomość, że naprawa dziur na drogach gruntowych wymaga dużej rozwagi i nie może być prowadzona w nieodpowiednich warunkach. Wzruszenie utwardzonej, aczkolwiek pokrytej kraterami nawierzchni spowoduje, że droga stanie się faktycznie nieprzejezdną, nawet dla ciągników rolniczych. Zasypywanie dziur tłuczniem drogowym, które jest wykonywane jedynie z konieczności w najbardziej newralgicznych miejscach, także nie przynosi trwałego rezultatu, a niektóre osoby nazywają te czynności wręcz marnotrawieniem środków publicznych zarzucając brak profesjonalizmu. Niestety, nic więcej w takich warunkach nie można zrobić.

Jeżeli chodzi o zastoiska wody, które pojawiają się zwłaszcza po ulewnych deszczach zarówno na drogach gruntowych jak i na drogach asfaltowych, to należy mieć świadomość, że w przeciwieństwie do ulicy o nawierzchni betonowej czy asfaltowej, która jest przeważnie wyposażona w kanalizację deszczową, w drodze gruntowej woda jest odprowadzana jedynie poprzez spływ powierzchniowy lub wsiąkanie w podłoże.  Jedynym sposobem rozwiązania tego problemu jest ułożenie kanalizacji deszczowej i budowa nawierzchni asfaltowej, bądź betonowej – ale tego żadna gmina nie jest w stanie realizować na bieżąco, ponieważ dochody, którymi dysponują samorządy są dalekie od potrzeb wynikających z kosztów usług świadczonych na rzecz mieszkańców.

Należy mieć świadomość, że płacone przez nas podatki, w przytłaczającej większości pokrywają zaledwie wydatki bieżące gminy, natomiast inwestycje powstają w wyniku zabiegów o środki zewnętrzne, których pozyskanie tylko w części zależy od inwencji samorządowców, a w części od obiektywnych kryteriów, na które nie mają wpływu.

Przypomnę tylko, informację z poprzedniego numeru gazetki „Samorząd” – nasza gmina wśród gmin wiejskich w Polsce jest na 23 miejscu pod względem udziału środków europejskich w wydatkach ogółem, a do tego dochodzą wysokie kwoty pozyskiwane z budżetu krajowego, gdzie mamy na koncie spore sukcesy. Oceniając warunki życia w naszej gminie warto też mieć na uwadze wynik innego zestawienia, pt „Gmina dobra do życia”, w którym gmina Kleszczewo znajduje się na 30 miejscu wśród wszystkich 2477 miast i gmin w Polsce.

Nie oznacza to, że jesteśmy zadowoleni z tego co osiągnęliśmy, jest bardzo dużo do zrobienia, ale musimy zdawać sobie sprawę z realiów, w których funkcjonujemy – w budżecie domowym też nie jesteśmy w stanie sobie na wszystko pozwolić.

Wracając do sytuacji na drogach gruntowych – sprzęt jest gotowy do pracy i zostanie wysłany na drogi, jak tylko zaistnieją odpowiednie warunki. a o tym jak agresywnie oddziałują na drogi warunki zimowe niech świadczy zdjęcie wykonane na drodze wojewódzkiej o nawierzchni asfaltowej (obok droga gruntowa).

 

Data dodania: 2022-02-23
Data ostatniej aktualizacji: 2022-03-21
gazeta
pit
GOKIS ESA czyste powietrze Aglomeracja Poznań lgd trakt piastow Schronisko Skałowo Dofinansowanie ze środków Budźetu Państwa ZTM Poznań
Fundusze UE
UW Poznań
Powiat Poznań
Obywatel
UMWW Poznań