Dzięki dużym środkom pozyskanym z budżetu Unii Europejskiej nasza gmina mogła sobie pozwolić na spektakularny skok jakościowy w zakresie wyposażenia transportu publicznego. Najbardziej widocznym przejawem tych działań dla bezpośrednich beneficjentów, którymi są pasażerowie była wymiana taboru autobusowego. Nieomal jednym pociągnięciem zdecydowana większość zasłużonych dla naszej komunikacji Mercedesów i MAN-ów została zastąpiona autobusami marki Solaris. W okresie od lipca do października 2020 roku odebraliśmy 8 pojazdów w wersji Urbino 12 Maxi (dziewiąty dotarł w 2021r.). Koszt każdego to 1.170.714 zł.
Zakupione autobusy są wyposażone w czterosuwowy silnik Diesla o mocy 204 kw, spełniajacy normę czystości spalin Euro VI – Cummins. Skrzynia biegów z przekładnią automatyczną 4 biegową. Komora silnika jest wyposażona w automatyczny system detekcji i gaszenia pożarów. Instalacja hamulcowa – dwuobwodowa, pneumatyczna z systemem ABS/ASR (EBS). Konstrukcja nadwozia jest wykonana jest w sposób pozwalający na osiągnięcie trwałości bez naprawy głównej przez minimum 10 lat.
W kabinie pasażerskiej zamontowano 36 miejsc siedzących, w tym 19 dostępnych z poziomu niskiej podłogi. Łącznie z miejscami stojącymi pojazd może zabrać 90 pasażerów. Autobus wyposażony jest w dwoje dwuskrzydłowych drzwi wejściowych, w których zainstalowano bramki do liczenia pasażerów. Dane będą gromadzone w odniesieniu zarówno liczby wejść, jak i wyjść, dla każdego przystanku i dowolnego odcinka trasy. Co ciekawe czujniki rozróżniają również osoby dorosłe i dzieci (npdst wzrostu). Latem komfort podróży podniesie klimatyzacja, a zimą ogrzewanie zapewniające utrzymanie temperatury +10 st. C przy temperaturze na zewnątrz -10 st. C . Kabina kierowcy typu pół-zamkniętego wyposażona w otwory umożliwiające kontakt z kierowcą, w tym zakup biletów. Nagłośnienie kabiny pasażerskiej umożliwia odsłuch komunikatów automatycznych odnośnie kolejnych przystanków, informacji kierowanych ze strony kierowcy a także odtwarzanie dowolnych plików dźwiękowych. W ramach informacji pasażerskiej podróżni korzystają z informacji na wyświetlaczach zewnętrznych i wewnętrznych, na których odczytać można oprócz numeru linii i kierunku jazdy, m.in. także czas odjazdu z końcówki, informację odnośnie aktualnego przystanku, bądź też sytuacji awaryjnej. System informacji pasażerskiej autobusu jest połączony z systemem PEKA działającym w ramach porozumienia międzygminnego. Na wyposażeniu są również kasowniki do biletów elektronicznych i papierowych, a także kasa fiskalna umożliwiająca zakup biletów u kierowcy (sprzedaż chwilowo zawieszona z powodu pandemii). W kabinie zamontowano również gniazda do doładowania urządzeń mobilnych, przyciski stop, itp. Zabezpieczono miejsca dla osób niepełnosprawnych i wózków dziecięcych – jest także wysuwana platforma ułatwiająca wjazd na pokład autobusu. Do poprawy bezpieczeństwa podróżnych bez wątpienia przyczyni się system monitoringu obejmujący zarówno wnętrze autobusu, jak również teren przed i za pojazdem.
Koszt zakupu 8 autobusów : 10.513.056,00 zł
Dotacja z UE : 6.821.585,31 zł
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Powyższa inwestycja stanowi jedno z pięciu zadań realizowanych w ramach projektu pt. Budowa zintegrowanego węzła przesiadkowego wraz z infrastrukturą towarzyszącą oraz inwestycje w zakresie publicznego transportu zbiorowego na terenie gminy Kleszczewo.
Całość skałada się z nastepujacych przedsięwzięć:
Projekt dofinansowany w ramach WRPO 2014-2020
Oś priorytetowa 3: Energia
Działanie 3.3. Wspieranie strategii niskoemisyjnych w tym mobilność miejska
Poddziałanie 3.3.3. Wspieranie strategii niskoemisyjnych w tym mobilność miejska w ramach ZIT dla MOF Poznania
Całkowita wartość projektu: 32 139 095,72
Kwota kosztów kwalifikowalnych: 23 710 588,42
Kwota dofinansowania: 20 154 000,15