Przeznaczenie, zadania
Przeznaczenie, zadania
Na szczeblu Gminy Kleszczewo organem właściwym w sprawach zarządzania kryzysowego jest Wójt, który wykonuje następujące zadania określone w art. 19 ust. 1 ustawy z dnia 26 kwietnia 2007r. o zarządzaniu kryzysowym (tekst jednolity Dz. U. z 2017 r. poz. 209 ) :
- kierowanie monitorowaniem, planowaniem, reagowaniem i usuwaniem skutków zagrożeń na terenie gminy;
- realizacja zadań z zakresu planowania cywilnego, w tym:
- realizacja zaleceń do gminnego planu zarządzania kryzysowego,
- opracowywanie i przedkładanie staroście do zatwierdzenia gminnego planu zarządzania kryzysowego;
- zarządzanie, organizowanie i prowadzenie szkoleń, ćwiczeń i treningów z zakresu zarządzania kryzysowego;
- wykonywanie przedsięwzięć wynikających z planu operacyjnego funkcjonowania gmin i gmin o statusie miasta;
- zapobieganie, przeciwdziałanie i usuwanie skutków zdarzeń o charakterze terrorystycznym;
- współdziałanie z Szefem Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego w zakresie przeciwdziałania, zapobiegania i usuwania skutków zdarzeń o charakterze terrorystycznym;
- organizacja i realizacja zadań z zakresu ochrony infrastruktury krytycznej.
W/w zadania Wójt wykonuje przy pomocy komórki organizacyjnej Urzędu Gminy – Inspektora ds. dowodów osobistych i obrony cywilnej.
Organem pomocniczym Wójta w zapewnieniu wykonywania zadań zarządzania kryzysowego jest Gminny Zespół Zarządzania Kryzysowego powoływany przez Wójta Gminy Zarządzeniem Nr 52/2016 z dnia 15 grudnia 2016r. w następującym składzie :
- Zastępca Wójta Gminy Kleszczewo,
- Inspektor ds. dowodów osobistych i obrony cywilnej Urzędu Gminy Kleszczewo ,
- Komendant Gminny Ochotniczych Straży Pożarnych w Kleszczewie,
- Inspektor ds. Ochrony Środowiska i Rolnictwa Urzędu Gminy Kleszczewo,
- Kierownik Referatu Infrastruktury Komunalnej i Inwestycji Urzędu Gminy Kleszczewo,
- Kierownik Ośrodka Pomocy Społecznej w Kleszczewie,
- Dyrektor Gminnego Ośrodka Kultury i Sportu w Kleszczewie,
- Prezes Zakładu Komunalnego Sp. z o.o. w Kleszczewie
- Przedstawiciel Komisariatu Policji w Swarzędzu.
Do zadań Gminnego Zespołu Zarządzania Kryzysowego należy:
- ocena występujących potencjalnych zagrożeń mogących mieć wpływ na bezpieczeństwo obywateli i porządek publiczny oraz ich prognozowanie,
- przygotowanie propozycji działań Wójta w sytuacji wystąpienia zakłócenia bezpieczeństwa obywateli i porządku publicznego,
- ocena stanu ochrony przeciwpożarowej i innych nadzwyczajnych zagrożeń życia i zdrowia ludzi oraz środowiska, prognozowanie ich wystąpienia,
- przygotowanie propozycji Wójta w sytuacji wystąpienia zagrożenia pożarowego lub innego nadzwyczajnego zagrożenia życia i zdrowia ludzi oraz środowiska,
- ocena stanu ochrony przed skutkami podtopień oraz przygotowanie propozycji działań,
- opiniowanie gminnego planu zarządzania kryzysowego Gminy Kleszczewo,
- przekazywanie do wiadomości publicznej informacji związanych z zagrożeniami.
Gminne Centrum Zarządzania Kryzysowego podejmuje działania w przypadku wystąpienia na obszarze gminy Kleszczewo lub gmin sąsiednich sytuacji kryzysowej.
Przez sytuację kryzysową należy rozumieć sytuację wpływającą negatywnie na poziom bezpieczeństwa ludzi, mienia w znacznych rozmiarach lub środowiska, wywołującą znaczne ograniczenia w działaniu właściwych organów administracji publicznej ze względu na nieadekwatność posiadanych sił i środków.
Siedziba Gminnego Zespołu Zarządzania Kryzysowego mieści się w budynku Urzędu Gminy Kleszczewo ul. Poznańska 4.
Data dodania: 2018-06-18
Data ostatniej aktualizacji: 2024-08-20